ANALISIS KESALAHAN MENYIMAK DALAM PEMBELAJARAN BAHASA JEPANG PADA SISWA KELAS XI BAHASA SMA NEGERI 1 DRIYOREJO GRESIK TAHUN AJARAN 2016-2017

AYU ARZIA RACHMAWANTI

Abstract


Abstrak


Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kesalahan penulisan kosakata bahasa Jepang saat kegiatan menyimak dalam proses pembelajaran bahasa Jepang di kelas. Penelitian ini menggunakan analisis soal tes untuk mengetahui kesalahan menyimak dalam pembelajaran bahasa Jepang. Untuk mengetahui faktor penyebab kesalahan berbahasa, peneliti menggunakan data angket. Hal ini bertujuan untuk mendeskripsikan faktor-faktor yang menyebabkan kesalahan menyimak dalam pembelajaran bahasa Jepang. Penelitian juga menggunakan data wawancara untuk mengetahui upaya yang dapat dilakukan untuk mengatasi kesalahan berbahasa. Hal ini bertujuan untuk menjelaskan cara mengatasi kesalahan menyimak dalam pembelajaran bahasa Jepang.


Dari hasil analisis soal tes kesalahan bunyi bahasa yang terjadi adalah kesalahan bunyi yang terdiri dari kesalahan bunyi vokal panjang (choo’on) sebanyak 64 kesalahan, kesalahan bunyi konsonan rangkap (sokuon) sebanyak 9 kesalahan. Dari hasil data angket adalah faktor eksternal, faktor internal, faktor pengalaman, dan faktor lingkungan fisik. Dari hasil data wawancara adalah upaya yang dapat dilakukan oleh guru adalah penerapan teknik pengajaran lebih bervariatif yang bertujuan untuk menunjang proses pembelajaran bahasa Jepang di dalam kelas. Upaya yang dapat dilakukan siswa adalah harus lebih konsentrasi, menuliskan hal-hal yang penting di buku tulis ketika menyimak materi yang diucapkan oleh native speaker, harus sering mendengarkan percakapan berbahasa Jepang seperti lagu-lagu, siaran TV, maupun film.


Kata Kunci: Analisis kesalahan, kesalahan berbahasa, kesalahan menyimak, pembelajaran


  bahasa Jepang.


 


Abstract


The background of this research focusing on the Japanese vocabulary writing error during heeds activity in learning process of Japanese language with instruction method in class. This research used test question analysis and also questionnaire method to discover the error within students speaking ability in learning of Japanese language during class. The study also used the interview data to support the validation of test question and questionnaire result in order to assume the best solution in solving the speaking errors problem. The purpose of using three data collection above is to gather as much as information from the sample, then conclude the solution which is used to solve most of the problem caused in learning process of Japanese language.


According to the result of study that concern with three elements of data collection; interview data, questionnaire and test question analysis. The first result based on the test question analysis divided into two classifications. The first is sounds errors that divided into four categorize, they are: sounds error of long vocal (choo’on), sounds error of multiple consonant (sokuon). The second result based on the questionnaire is generally the factors of the errors occurred, they are external and internal factors, experience factor and also social circumstances factor. The third result based on the interview data is mostly the solution of occurred problem that provide from learning suspect, that is student and teacher correlation, the implied teaching technique that should be more varies in order to support Japanese language learning process during. The solution from the students itself is increasing their concentration by writing the important thing in a book while concern to the material that spoken from native speakers, have to pay more attention in Japanese conversation, Japanese songs, Japanese TV shows or Japanese movies.


Keywords: Failure analysis, speaking error, listening error, Learning of Japanese language.


Full Text: DOC

Refbacks

  • There are currently no refbacks.