PENGEMBANGAN LKS BERORIENTASI ACTIVE LEARNING DENGAN STRATEGI PEMBELAJARAN TERBIMBING PADA MATERI PERUBAHAN FISIKA DAN KIMIA

ANISA DWI NOVIANA

Abstract


Abstrak


Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kelayakan LKS berorientasi active learning dengan strategi pembelajaran terbimbing pada materi perubahan fisika dan kimia zat di kelas VII SMP yang ditinjau dari hasil validasi LKS, hasil belajar dan respon siswa terhadap LKS yang dikembangkan. Pengembangan LKS menggunakan model 4-D (Define, Design, Develop dan Desseminate), namun pada penelitian ini hanya dibatasi sampai pada tahap Develop. Tahap uji coba terbatas pada LKS dilakukan pada 16 siswa kelas VII-3 SMPN Bandarkedungmulyo, Jombang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa LKS yang dikembangkan telah layak digunakan dalam proses pembelajaran. Hal ini dapat dilihat dari hasil validasi LKS terhadap kesesuaian dengan model pembelajaran aktif, kelayakan isi, penyajian dan bahasa, masing-masing memperoleh persentase sebesar 82,67%, 82,85%, 85,00%, dan 83,33%. Untuk hasil belajar kompetensi pengetahua n diperoleh rata-rata nilai sebesar 3,16 dengan persentase ketuntasan sebesar 87,5%. Untuk hasil belajar kompetensi sikap yang terdiri dari sikap spiritual dan sosial masing-masing diperoleh persentase nilai sebesar 79,68%, dan 86,72%. Untuk hasil belajar kompetensi keterampilan diperoleh nilai sebesar 80,08%. Siswa juga memberikan respon positif terhadap LKS yang dikembangkan sebesar 92,75%.


Kata kunci:  active learning, pembelajaran terbimbing, LKS, perubahan fisika dan kimia zat.


 


Abstract


This study aimed to describe the feasibility of student’s worksheet that oriented on active learning with guided teaching’s strategy in the change of physical and chemical substances in the terms in seventh grades of validation’s results of student’s worksheet and then it is seen in learning outcomes and student’s response to student’s worksheet that is developed. The development of student’s worksheet is using 4–D’s models (Define, Design, Develop and Desseminate), however in this study is only limited with the develop stage. Limited test phase of student’s worksheet performed on sixteen’s student of VII-3 grade of state junior high of Bandarkedungmulyo, Jombang. The results showed that student’s worksheet has developed so it is suitable to be used in the learning process. It can be seen from the validation’s results of student’s worksheet toward conformance criteria for active learning, feasibility of the content, presentation and language, with each percentage of 82.67%, 82,85%, 85.00% and 83.33%. For the result on knowledge competence is obtained an average value of 3.16, with completeness percentage of 87.5%. For the result on the attitude competence that is consisting of spiritual attitudes and social attitudes, each attitudes obtained an percentage value of 79.68%, and 86.72%. For the result on skill competency obtained percentage value of 80,08%. Student’s give also positive response to student’s worksheet that is developed  of  92,75%.


Keywords:  active learning, guided teaching, student’s worksheet, change of physical and chemical substances


Full Text: DOC

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Statistik Pengunjung (Sejak 5 Agustus 2019)
Flag Counter
 
Indexing









 

 
Tools







 








Creative Commons License
Pensa E-Jurnal : Pendidikan Sains is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.