Silent Viewing Technique in Teaching Writing Recount Text to the Tenth Grade Students of SMAN 1 Gedangan Sidoarjo

WINDY KURNIA BAKTI

Abstract


Silent Viewing Technique in Teaching Writing Recount Text to the Tenth Grade Students of SMAN 1 Gedangan Sidoarjo  


 


Windy Kurnia Bakti


English Education, Language and Art Faculty, State University Surabaya


windybakti@mhs.unesa.ac.id


 


Esti Kurniasih, S.Pd., M.Pd.


English Education Department, Faculty of Language and Art, State University of Surabaya


Estikurniasih87@gmail.com


 


 


Abstrak


Menulis adalah kunci untuk keberhasilan dalam pengalaman sekolah dan alat komunikasi penting yang membantu siswa belajar bagaimana menyusun dan mengatur pikiran mereka (Wendling, dan Roberts, 2009: 1). Namun, menulis dianggap sulit. Akibatnya, ada sejumlah siswa Sekolah Menengah Atas yang tidak mampu menulis. Sehubungan dengan fenomena di atas, menemukan cara bagaimana menciptakan suasana yang baik di dalam kelas itu diperlukan untuk menarik keinginan siswa dalam belajar menulis. Abbott (1981: 42) menyatakan bahwa dalam menulis kelas itu tidak cukup hanya dengan menggunakan instruksi guru saja. Selain itu, menggunakan teknik yang tepat pada saat mengajarkan siswa menulis diharapkan dapat membantu siswa dalam belajar. Dalam penelitian ini proses belajar mengajar dilakukan dengan menggunakan teknik yang disebut Silent Viewing Technique. Silent Viewing Technique adalah teknik memainkan dan memutar video dengan volume terendah sehingga suara yang ada didalam video tidak terdengar.


Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif. Instrumen yang digunakan untuk mendapatkan data dari penelitian ini adalah checklist observasi, catatan lapangan, dan hasil tulisan siswa. Peneliti mengamati pelaksanaan Silent Viewing Technique dan mendeskripsikannya. deskripsi meliputi: (1) pelaksanaan “Silent Viewing Technique” dalam pengajaran menulis teks recount untuk siswa kelas X Sekolah Menengah Atas dan (2) hasil penulisan siswa selama pelaksanaan “Silent Viewing Technique” dalam pengajaran menulis teks recount. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas X-MIPA-6 dan guru Bahasa Inggris dari SMAN 1 Gedangan Sidoarjo. Dalam analisis data dari penelitian ini, peneliti melakukan tiga tahap yaitu reduksi data, display data, dan penarikan kesimpulan atau verifikasi sebagaimana diusulkan oleh Miles dan Huberman (Miles dan Huberman, 1994 di Koshy, 2005).


Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa implementasi guru tehadap Silent Viewing Technique ini berjalan dengan baik. Sementara untuk pertanyaan penelitian kedua, hasil tulisan siswa menunjukkan bahwa Silent Viewing Technoque dapat membantu siswa dalam menulis teks recount. Hal ini dapat dilihat dari jumlah siswa yang berada di kategori baik. Mereka mampu menangkap ide pokok dari video yang telah mereka lihat dan mengembangkannya menjadi teks recount yang baik. Selain itu, mereka juga memperhatikan unsur-unsur menulis dengan benar, seperti grammatical, kosakata, dan mekanik.


Secara singkat, Silent Viewing Technique dapat digunakan untuk mengajarkan menulis teks recount, terutama untuk siswa kelas sepuluh. Teknik ini bahkan dapat digunakan untuk menciptakan suasana yang baik di dalam kelas saat aktivitas belajar dan mengajar berjalan.


Kata Kunci : keterampilan menulis, teks recount, silent viewing technique, siswa kelas X


Abstract


Writing is a key to successful school experiences and essential means of communication that helps students learn how to structure and organize their thoughts (Wendling, and Roberts, 2009:1). However, writing is considered difficult. As a result, there were a number of senior high school students who were unable to write. Regarding to the phenomena above, it is needed to find a way how to create a good atmosphere inside the class in order to attract students’ willingness to learn writing. Abbott (1981:42) states that in writing class it is not enough to use the teacher’s instruction only. Moreover, using an appropriate technique to teach writing was expected to help the students in learning writing. In this study the teaching and learning process was done by using a technique called Silent Viewing Technique. Silent viewing technique is playing a video and turning the volume to the lowest so that the soundtrack is inaudible.


This research is a descriptive qualitative research. The instruments used to gain the data of this research were observation checklist, field notes, and students’ writing results. The researcher attempted to observe the implementation of Silent Viewing Technique and describe it. The description includes: (1) the implementation of ‘Silent Viewing” technique in teaching writing recount text to the tenth grade students of senior high school and (2) the students’ recount writing results during the implementation of “Silent Viewing” technique in teaching writing recount text. The subjects of this research are the students of class X-MIPA-6 and the English teacher of SMAN 1 GEDANGAN Sidoarjo. In data analyses of this study, the researcher did three stages namely data reduction, data display, and conclusion drawing or verification as proposed by Miles and Huberman (Miles and Huberman, 1994 in Koshy, 2005).


The result of this study showed that the teacher’s implementation of Silent Viewing Technique ran well. While the second research question, the result of the students’ writing showed that silent viewing technique could assist the students in writing recount text. It could be seen from the number of students who were placed in good to average category. They were able to gain the idea from the silent video they have watched and develop it into a good recount text. Moreover, they paid attention to the writing elements properly, such as tenses, vocabulary, and mechanics.


In short, Silent Viewing Technique could be used to teach writing recount text, especially to the students of tenth grade. It could be even used to create a good atmosphere inside the class while teaching and learning activity is running.


 


Keyword: writing skill, recount text, silent viewing technique, tenth graders


Full Text: DOC

Refbacks

  • There are currently no refbacks.