ENGLISH NEWSPAPER ARTICLES USED AS SUPPLEMENTARY READING MATERIALS TO ENHANCE STUDENTS’ READING COMPREHENSION

SISCA APRILLIA

Abstract


ENGLISH NEWSPAPER ARTICLES USED AS SUPPLEMENTARY READING MATERIALS TO ENHANCE STUDENTS’ READING COMPREHENSION


SISCA APRILLIA


English Education, Languages and Arts Faculty, State University of Surabaya


siscaaprillia@mhs.unesa.ac.id


Abstrak


Dengan kemampuan memahami bacaan siswa memperoleh informasi danmampu untuk memahami makna dalam bacaan tertentu. Sehingga, Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pemahaman dalam bacaan, salahsatunyaadalahteksbacaan yang dapatmembangunkanminatsiswa. Artikel Koran memberikan informasi yang uptodate/terkini yang dapat membuat siswa tertarik untuk membaca sehingga dapat meningkatkan pemahaman mereka. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah siswa yang diajar menggunakan artikelkoran sebagai materi baca tambahan berbeda secara signifikan dari siswa yang diajar tanpa menggunakan artikel Koran sebagai materi baca tambahan. Penelitian ini merupakanpenelitian eksperimentalmurni dengan menggunakan random sampling. Design penelitian ini adalah dua kelompok pre-test dan post-test. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas 12 IPA di SMAN 1 Krembung dan teknik purposive sampling digunakan untuk memilih subjek penelitian. Untuk mengumpulkan data, instrument yang digunakan yaitu: pre-test (untuk mengetahui apakah kemampuan awal dua kelompok sama) dan post-test (untukmengetahuiperbedaansignifikanantarsubjek setelah pengunaan artikel Koran sebagai perlakuan diterapkan pada kelompok eksperimen). Setelahsemua data terkumpul, data pun d ianalisis menggunakan SPSS 20. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan artikel Koran sebagai materi baca tambahan dapat membantu siswa memahami bacaan teksberita. Dapat diketahui bahwa terdapat perbedaan yang signifikan antar siswa yang diaja rmenggunakan artikelkoran sebagaimateri baca tambahan berbeda secara signifikan dari siswa yang diajar tanpa menggunakanartikelkoransebagaimateribacatambahan. Kelaseksperimenmemiliki rata-rata kelas yang lebih tinggidari kelas kontrol. Rata – rata kelasXII-IPA 4 sebagaikelaseksperimenadalah90,46, sedangkan  XII-IPA 2 sebagaikelaskontrol rata-ratanya86,09. Selanjutnya, hasil dari perhitungan nilai p dari Independent Sample t-test menunjukkan terdapat perbedaan yang signifikanantarakelaseksperimendankelaskontroldengan nilai p 0.015 yang lebih rendah dari 0.05. Setelah dianalisis menggunakan eta-square, hasil dari penggunaan artikel koran sebagai materi baca tambahan menunjukkan angka 0.09 yang tergolong dalam efek sedang pada peningkatan kemampuan pemahaman siswa.


Kata Kunci: kemampuan memahami bacaan, artikel koran, teks berita.


Abstract


Reading ability helps learners gain important information and understand the meaning in a given context. Thus, reading comprehension is considered as the most important skill to be acquired by the students in English learning. However, it is also considered as the most difficult skill in learning process. There are several factors which influence the students’ reading ability, one of which was the reading texts being read to arouse the students’ interest. English newspaper articles provide the up-to-date information that can attract the students to read so as to enhance their reading ability. Therefore, this study aims to know whether the students’ reading ability of those who are taught by using English newspaper articles as supplementary reading materials differs significantly from those who are taught without using it. This study is true-experimental research using randomized sampling. It is a two group pretest-posttest design. The subjects are the 12th graders in Science major of SMAN 1 Krembung.To collect the data, the instruments used are tests: a pretest (to know whether both groups had been equal) and a posttest (to find out the significant difference after implementing the treatments to the experimental class). After that, the data were analyzed quantitatively by using SPSS 20.The results shows that English Newspaper Articles enhance the students’ reading comprehension of news item texts. It is found that there is a significant difference in the students’ reading ability who were taught by using English newspaper articles and those who are not taught by using it. The experimental class got higher mean score than those of the controlled one. The experimental class gets 90,46 while the controlled class gets 86,09. Further, the result of p value in Independent sample t-test shows that there is a significant difference between the two groups by the value of .015 which is lower than 0.05. The calculation of eta square effect is 0.09 which has meaning that the implementation of the treatment gives moderate effect to the improvement of the students’ reading comprehension ability.


Keywords:English Newspaper Articles, reading comprehension, news item texts                


Full Text: DOCX

Refbacks

  • There are currently no refbacks.