Analysis of Reading Material in English Textbook for Tenth Grader Published by Ministry of Education and Culture Based On 2013 Curriculum  

Ayu Amalia

Abstract


Analysis of Reading Material in English Textbook for Tenth Grader Published by Ministry of Education and Culture Based On 2013 Curriculum


 


Ayu Amalia


English Education, Language and Art Faculty, State University Surabaya


amalyaeayu@gmail.com


Abstrak


                                Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah materi membaca dalam buku pelajaran Bahasa Inggris  kelas 10 diterbitkan oleh Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan sesuai dengan kurikulum 2013. Salah satu aspek yang harus dipertimbangkan dalam ajar-mengajar adalah materi membaca karena membaca merupakan aktifitas yang menginspirasi peserta didik dalam kehidupan sehari-hari. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif. Oleh karena itu, tabel ceklis (√) digunakan sebagai instrumen untuk menganalisis dan mengumpulkan data. Hasil penelitian menujukkan bahwa seluruh kompetensi dasar dalam buku Bahasa Inggris cocok dengan kompetensi dasar di kurikulum 2013. Akan tetapi, tulisan kompetensi dasar pada daftar isi dan konten map tidak sesuai dan hal tersebut tidak mempengaruhi isi buku. Seluruh indikator sesuai dengan kompetensi dasar. Beberapa ketidak cocokan pada materi membaca dalam buku tersebut yaitu karena ketidak runtutan dengan apa yang ada di kompetensi dasar. Selanjutnya, tidak ada soal dari materi membaca untuk beberapa indikator dibeberapa bab. Maka dapat disimpulkan bahwa kompetensi dasar dalam buku pelajaran tersebut sesuai dengan kurikulum 2013 revisi 2016 begitupun indikatornya. Untuk peneliti selanjutnya dapat menggunakan analisis ini sebagai batasan atau petunjuk untuk mengembangkan materi pada buku pelajaran Bahasa Inggris kelas 10 Sekolah Menegah Atas. 


 Kata Kunci : Materi Membaca, Buku Pelajaran Bahasa Inggris, Kurikulum 2013, Analisis 


 


Abstract


                                This study aims to know whether the reading material in English Textbook for tenth grade published by Ministry of Education and Culture in line with the 2013 curriculum. Reading material is one of aspects that should be considered in teaching learning process because reading is inspirable activity for the students’ daily lives. Descriptive qualitative research is designed for this study. So that, table of checklist used as the instrument to analyzed and collect the data. The results showed that, all of the basic competences in the textbook for tenth grader conform to the basic competences in the 2013 curriculum. However, the basic competencies included in the content map were not appropriate but the content of the textbook still conform to the basic competence. The indicators were conform to the basic competence. Most of the inconformity of the reading material in the textbook is because they are not in the right sequence as mentioned in the basic competence. Furthermore, there were no tasks of reading material for some indicators in some chapters. In short, the basic competencies are conform to the 2013 curriculum and so are the indicators. For the future research, this analysis can be used as the limitation or guidance to develop material in English textbook for tenth grader of Senior High School.


Keyword:   Reading Material, English Textbook, Curriculum 2013, Analysis





Full Text: DOCX

Refbacks

  • There are currently no refbacks.