THE IMPLEMENTATION OF STORY MAP STRATEGY TO TEACH READING NARRATIVE TEXT OF TENTH GRADERS IN MA MAMBAUL ULUM COROGO 

DEWI FARICHAH

Abstract


THE IMPLEMENTATION OF STORY MAP STRATEGY TO TEACH READING NARRATIVE TEXT OF TENTH GRADERS IN MA MAMBAUL ULUM COROGO  


Dewi Farichah


English Education, Language and Art Faculty, State University Surabaya


Dewifarichah5@gmail.com


Abstrak


Membaca adalah salah satu kemampuan berbahasa Inggris yang harus dipelajari oleh para siswa. Membaca bertujuan untuk memahami gagasan penulis atau cara penulis mengkomunikasikan gagasan mereka kepada pembaca dengan menggunakan kata tersebut. Oleh karena itu, para siswa diwajibkan untuk memahami isi dan informasi yang disebutkan dalam teks. Namun, terkadang para siswa merasa sulit dalam membaca karena mereka kurang kosakata dan bingung untuk memahami keseluruhan teks, terutama teks fungsional panjang, seperti Narrative Text.


Ada banyak strategi yang bisa digunakan oleh guru dalam mengajar membaca. Salah satunya adalah Story Map Strategy. Ini membantu siswa untuk mengidentifikasi unsur teks naratif, seperti karakteristik, plot, setting, konflik cerita. Menurut Idol (l987) Story Map Strategy adalah prosedur yang membantu pemula mengenali kerangka dasar cerita naratif untuk meningkatkan pemahaman teks mereka. Selain itu, Story Map Strategy membantu siswa untuk memahami isi dan informasi utama teks dengan mudah.


Jadi, tujuan dari penelitian ini adalah untuk menunjukkan bagaimana penerapan Story Map Strategy dalam pembelajaran membaca teks naratif dan tanggapan siswa terhadap penerapan Story Map Strategy. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas. Subjek adalah siswa kelas sepuluh MA. Mambaul Ulum Corogo. Instrumen penelitian ini adalah observasi checklist dan wawancara untuk mengumpulkan data. Kemudian data dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan tiga tahap (pengorganisasian dan pengenalan, pengkodean dan pengurangan, dan interpretasi dan representasi).


Hasilnya menunjukkan bahwa guru menerapkan Story Map Strategy  dengan menggunakan pendekatan ilmiah, seperti mengamati, mempertanyakan, menjajaki, bergaul, dan berkomunikasi. Selain itu, hasil wawancara menunjukkan bahwa Story Map Strategy merupakan strategi yang tepat dalam mengajarkan teks naratif membaca karena membantu siswa untuk mengidentifikasi dan memahami informasi yang telah disebutkan dalam teks.


Kata Kunci: Membaca, Teks Naratif, Peta Cerita.


 


Abstract


Reading is one of English skills that should be learned by students. Reading aims to understand the writer’s idea or the way the writer communicate their ideas to the readers by using the word. Therefore, the students are required to understand the content and the information that is mentioned in the text. However, sometimes the students feel that reading is difficult because they are lack of vocabulary and confused to understand the whole text, especially long functional text, such as Narrative Text.


There are a lot of strategies which can be used by the teachers in teaching reading. One of them is Story Map Strategy. It helps the students to identify the elements of narrative text, such as characteristic, plot, setting, conflict of the story. According to Idol (l987) story map strategy is a procedure which helps the beginner to recognize the basic framework of narrative stories in order to increase their comprehension of text. Moreover, Story Map Strategy helps the students to comprehend the content and the main information of the text easily.


Thus, the goal of this study is to show the implementation of Story Map Strategy in teaching reading narrative text and the students’ respond towards the implementation of Story Map Strategy. This research was action research. The subjects were the students of tenth graders in MA. Mambaul Ulum Corogo. The instruments of this study are observation checklist and interview to collect the data. Then, the data were analyzed descriptively using three stages (organizing and familiarizing, coding and reducing, and interpreting and representing).


The results show that the teacher implemented Story Map Strategy by using scientific approach, such as observing, questioning, exploring, associating, and communicating. In addition, the results of the interview showed that Story Map Strategy was appropriate strategy in teaching reading narrative text because it helps the students to identify and to comprehend the information that was mentioned in the text.


Keywords: Reading, Narrative Text, Story Map



 


Full Text: DOC

Refbacks

  • There are currently no refbacks.