THE IMPLEMENTATION OF ENGLISH MONOLINGUAL AS MEDIUM OF COMMUNICATION IN FACULTY OF ECONOMICS

BADRYATUL WULANDARI

Abstract


THE IMPLEMENTATION OF ENGLISH MONOLINGUAL


AS MEDIUM OF COMMUNICATION IN FACULTY OF ECONOMICS


Badryatul Wulandari


English Education Department, Faculty of Languages and Arts, State University of Surabaya


iambwd58@gmail.com


 


Abstrak


   Bahasa Inggris penting untuk dipelajari oleh para pelajar yang berasal dari negara-negara yang tidak menggunakan bahasa Inggris. Bahasa Inggris menjadi bahasa yang mendunia yang dibutukan para pelajar sebagai syarat untuk bekerja dan belajar. Salah satu masalah yang dihadapi siswa-siswi dalam belajar bahasa Inggris adalah mereka kesulitan dalam memahaminya. Tujuan dari belajar bahasa Inggris bukan saja untuk memahami bahasa Inggris sendiri akan tetapi agar bisa menyampaikan ide-ide saat pembelajaran. Di Indonesia, yang notabene bukan negara yang menggunakan bahasa inggris sebagai bahasa utamanya, cukup sulit untuk menerapkan penggunaan bahasa Inggris sebagai bahasa pengantar di kelas-kelas bahasa Inggris. Para mahasiswa akan selalu memerlukan bahasa ibu mereka untuk memahami materi saat kegiatan belajar mengajar. Penggunaan bahasa ibu mahasiswa memudahkan mereka saat pembelajaran. Peneliti melakukan observasi bagaimana penggunaan bahasa inggris sebagai bahasa pengantar di kelas bahasa inggris.
   Desain penelitian ini menggunakan kualitatif yang mengobservasi penggunaan bahasa Inggris sebagai bahasa pengantar yang berfokus pada bahasa ibu dosen di kelas bahasa Inggris, Peneliti memperoleh data dari observasi menggunakan catatan lapangan. Subjek dari penelitian ini adalah dosen yang mengajar mahasiswa dan mahasiswi yang bukan dari jurusan bahasa inggris. Jurusan mereka adalah pendidikan administrasi perkantoran angkatan 2016 di Fakultas Ekonomi. Catatan lapangan digunakan untuk mengobservasi kegiatan belajar mengajar. Setelah peneliti mengumpulkan data, peneliti menganalisis data menggunakan pendekatan kualitatif yang dibagi menjadi tiga tahapan; pengaturan dan penyamaan, pengelompokan dan pengurangan, dan interpretasi dan penggambaran.
   Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa dosen masih menggunakan dan berbicara dengan bahasa ibu saat kegiatan belajar mengajar. Para mahasiswa dan mahasiswi membutuhkan bahasa ibu untuk memudahkan mereka memahami materi lebih baik daripada menggunakan bahasa Inggris saja di kelas bahasa Inggris. Bahasa Indonesia dibutuhkan untuk menghindari kesalahpahaman dalam memahami materi yang diajarkan. Para mahasiswa membutuhkan bahasa ibu dosen untuk memahami kata-kata tertentu dalam bahasa inggris yang tidak dimengerti agar lebih memahami materi. Sebagai tambahan, sangat sulit untuk menggunakan bahasa inggris sebagai bahasa pengantar di kelas bahasa inggris. Hal ini dikarenakan inggris adalah bahasa asing di Indonesia. Jadi, para mahasiswa bergantung pada bahasa ibu dosen dalam mempelajari bahasa inggris..

Kata Kunci: Penggunaan Bahasa Inggris sebagai Bahasa Pengantar, Bahasa Ibu Dosen



 


Abstract


English language is necessary to learn for learners who come from non English speaking countries. English language becomes global language that the learners should learn in order to fill the requirements for studying and working. One of problems that learners face while studying is they have difficulties to understand the language itself. The goals of learning English language are not only to understand the language but also to be able to deliver the learners’ ideas. In Indonesia, which is non English speaking country is quite hard to implement English monolingual as medium of communication in English classes. The students will always need their first language (L1) in order to understand the materials during teaching and learning process. The use students’ first language (L1) facilitates teaching and learning process. The researcher observed how the implementation of English as medium of communication was in English class.


The study used qualitative research that observed the implementation of English monolingual as medium of communication which focused in lecturer’s first language (L1) in English class. The researcher gaining the data through observation using field notes. The subject of this study was the lecturer who taught non English major students. The students majored in office administration education year 2016 in Faculty of Economics. Field notes are used to observe teaching and learning process. After the researcher collected the data, the researcher analysed the data using qualitative approach which had three stages; organizing and familiarizing, coding and reducing, and interpreting and representing.


The results of this study showed that lecturer used and spoke in her first language during teaching and learning process. The students needed their first language to facilitate them to understand the materials better rather than used English only in English class. It was necessary to use Bahasa Indonesia in order to avoid misunderstanding to the materials. The students needed lecturer’s first language to understand certain words in English in order to comprehend the materials. In addition, it was difficult to implement English as medium of communication in English class. It was due to English as foreign language in Indonesia. As a result, the students relied on lecturer’s first language in learning target language.


Keywords: English Monolingual as Medium of Communication, Lecturer’s First Language


Full Text: DOC

Refbacks

  • There are currently no refbacks.