PENGGUNAAN MEDIA NAOKE (NEMBANG KARAOKE) DALAM PEMBELAJARAN TEMBANG DOLANAN KELAS IV SDN SUMUR WELUT 1/438 SURABAYA

IKE DESI WULANSARI, HERU SUBRATA

Abstract


ABSTRACT THE USE OF NAOKE (NEMBANG KARAOKE) MEDIA IN TEMBANG DOLANAN LEARNING FOURTH GRADERS OF THE ELEMENTARY SCHOOL SUMUR WELUT 1/438 SURABAYA Name : Ike Desi Wulansari Student’ Number : 14010644029 Study Program : S1 Department : Primary School Teacher Education Faculty : Faculty of Education Science Institution : State University of Surabaya Advisor : Drs. Heru Subrata, M.Si. Year : 2018 The learning of tembang dolanan is the learning which is included in Javanese language lesson material. The use of learning media is the main component in teaching learning process. SDN Sumur Welut 1/438 Surabaya gives less attention at the use of media in studying tembang dolanan. Therefore, this research aims to: (1) Describing the teaching learning process of studying tembang dolanan using Naoke (Nembang Karaoke) as a media for fourth graders of SDN Sumur Welut 1/438 Surabaya; (2) describing the students’ learning result in studying tembang dolanan using Naoke (Nembang Karaoke) as a media for fourth graders of SDN Sumur Welut 1/438 Surabaya. This research is descriptive qualitative research. This research use observation, documentation, and practice test for collecting the data. The observation technique using observation sheet of learning activity of tembang dolanan. The test technique using practice test sheet singing tembang dolanan according to the assessment of wicara, wirama, wirasa, and titilaras. The documentation techniques using photos and videos durung the learning process. The data analysis of this research are data reduction, presentation data, and conclusion. The data resources in this research is 26 students of the fourth graders at SDN Sumur Welut 1/438 Surabaya.
The research result shows that the use of Naoke (Nembang Karaoke) media in learning tembang dolanan is very good with the average in 3,6. Then the practice test in singing tembang dolanan get the average in 73,5 with good category. In this case, the use of Naoke (Nembang Karaoke) media in learning tembang dolanan for fourth graders of SDN Sumur Welut 1/438 Surabaya is qualify in learning. Keywords: Tembang dolanan, Naoke Media, Learning


ABSTRAK PENGGUNAAN MEDIA NAOKE (NEMBANG KARAOKE) DALAM PEMBELAJARAN TEMBANG DOLANAN KELAS IV SDN SUMUR WELUT 1/438 SURABAYA Nama : Ike Desi Wulansari NIM : 14010644029 Program Studi : S-1 Jurusan : Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas : Fakultas Ilmu Pendidikan Nama Lembaga : Universitas Negeri Suraba Pembimbing : Drs. Heru Subrata, M.Si Tahun : 2018 Pembelajaran tembang dolanan merupakan pembelajaran yang termuat dalam materi pelajaran Bahasa Jawa. Penggunan media dalam pembelajaran merupakan komponen utama dalam kegiatan pembelajaran. SDN Sumur Welut 1/438 Surabaya dalam kegiatan pembelajaran tembang dolanan kurang memperhatiakan penggunaan media, oleh karena itu penelitian ini bertujuan untuk: (1) Mendeskripsikan proses pembelajaran tembang dolanan menggunakanmedia Naoke (Nembang Karaoke) di kelas IV SDN Sumur Welut I/438 Surabaya; (2) Mendeskripsikan hasil belajar tembang dolanan siswa dalam pembelajaran dengan menggunakan media Naoke (Nembang Karaoke di kelas IV SDN Sumur Welut I/438 Surabaya. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif. Penelitian ini menggunakan teknik pengumpulan data berupa observasi, dokumentasi, dan tes praktik. Teknik observasi menggunakan lembar observasi kegaiatan pembelajaran tembang dolanan. Teknik tes menggunakan lembar tes praktik menyanyi tembang dolanan berdasarkan aspek penilaian yang berupa wicara, wirasa, wirama, dan titilaras. Teknik dokumentasi menggunakan hasil foto dan video selama kegiatan pembelajaran tembang dolanan berlangsung. Analisis data meliputi tahap reduksi data, penyajian data, dan penarika kesimpulan. Sumber data dalam penelitian ini adalah 26 siswa kelas IV SDN Sumur Welut 1/438 Surabaya.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa pelaksanaan pembelajaran tembang dolanan menggunakan media Naoke diperoleh dengan presentase sebesar 96,85%. Tes praktik menyanyi tembang dolanan diperoleh nilai rata-rata 3,03 dalam aspek ketepatan wicara. Dalam hal ini penggunaan media Naoke (Nembang Karaoke) dalam pembelajaran tembang dolanandi SDN Sumur Welut 1/438 Surabaya dikatakan sudah memenuhi syarat dalam pembelajaran khususnya kelas IV. Kata Kunci: tembang dolanan, media naoke, pembelajaran

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.