Grammatical Error Analysis of Speaking for Eight Grade Students of SMPN 1 Benjeng Gresik

ARI LAILI VIANDARI

Abstract


Abstrak

Error tidak dapat dipisahkan dari pelajar terutama ketika mereka berbicara. Error terjadi ketika pelajar tidak tahu aturan bahasa yang benar dan dilakukan berulang kali. Error membuat pelajar tidak bisa menghasilkan ucapan yang baik. Penelitian ini bertujuan untuk meminimalkan error yang dilakukan oleh pelajar dengan menganalisis jenis error tata bahasa. Desain penelitian ini adalah kualitatif yang bertujuan untuk menggambarkan dan menganalisis error yang dibuat oleh siswa ketika berbicara. Data dikumpulkan dari dialog siswa yang berisi jenis error tata bahasa. Dalam penelitian ini peneliti menggunakan catatan lapangan observasi dan rekaman video sebagai instrumen. Peneliti menganalisis data dengan mengidentifikasi, menggambarkan dan mengelompokkan, menjelaskan, dan mengevaluasi. Berdasarkan hasil penelitian, ditemukan dalam error penghilangan, siswa melakukan penghilangan kata kerja bantu, deleksikal, sufiks –s untuk orang ketiga tunggal, dan sufiks –s untuk kata benda jamak, sumber error ini adalah transfer antar bahasa. Berikutnya adalah error penambahan, siswa melakukan error dalam menambahkan progressive –ing, final ¬s untuk orang ketiga tunggal, dan suffix –er untuk kata kerja yang tidak perlu. Peneliti mengkategorikan error ini sebagai transfer intralingual. Terakhir, siswa melakukan error salah formasi dalam menggunakan kata bantu be daripada kata bantu do. peneliti mengategorikan sumber error ini sebagai transfer intralingual.

Kata Kunci: kesalahan gramatika, analisa kesalahan, analisa berbicara.

Abstract

Errors cannot be separated from the learner especially when they are speaking. Errors occur when the learner does not know the correct rule of language and commit repeatedly. These errors make the learner could not produce good utterances. This study aimed to minimize the errors made by the learner by analyzing the types of grammatical errors. The research design of this study is qualitative which aimed to describe and analyze the errors made by students in speaking. The data were gathered from the students’ dialogues that contain types of grammatical errors. In this research, the researcher used observation field note and videotaped recording as instruments. The researcher analyzed the data by identity, describe and classify, explain, and evaluate. Based on the results of the research, it was found that in errors of omission, the students committed omission of the auxiliary, delexical verb, the suffix –s for third-person singular, and the suffix –s for a plural noun, the source of this error is interlingual transfer. Next is errors of addition, in these types of errors, the students committed errors in adding progressive –ing, finals for third-person singular, and the suffix –er in verb which unnecessary. The researcher categorized this error as an intralingual transfer. Lastly, the student committed errors of misformation in using auxiliary be instead of auxiliary do. Because of the student knew the structure but he used the wrong auxiliary, the researcher categorized the source of this error as an intralingual transfer.

Keywords: grammatical error, error analysis, analysis of speaking

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.