The Instruction of Summarizing Strategy in Teaching of Reading Analytical Exposition Text for Eleventh Grader Students at Vocational High School

YESI ANDINI

Abstract


Abstrak

Pemahaman membaca adalah bagian aspek dari pembelajaran yang mana tujuannya untuk membangun makna dari teks atau mengembangkan pemahaman pembaca. Meskipun dalam pentingnya membaca, siswa akan mengalami beberapa kesulitan. Penyelesaian dari masalah-masalah tersebut yaitu dengan mengetahui beberapa trik seperti strategi meringkas. Oleh karena itu, peneliti mendesain penelitian ini sebagai penelitian deskriptif yang tujuannya untuk mendeskripsikan pengajaran dari strategi meringkas sebagai trik untuk memfasilitasi siswa dalam memahami teks eskposisi analitis. Subjek dari penelitian ini adalah salah satu guru bahasa inggris dari kelas 11. Peneliti mengobservasi proses belajar mengajar untuk mendeskripsikan prosedur dari strategi meringkas dan kesulitan guru dalam mengaplikasikannya kedalam teks eksposisi analitis. Selain itu, peneliti juga mengadakan wawancara untuk mengemukakan kesulitan-kesulitan guru setelah proses belajar mengajar dengan strategi meringkas. Observasi menunjukkan bahwa guru mengajarkan semua langkah-langkah dengan mendemonstrasikan teks dan strategi meringkas, membimbing dan mengarahkan siswa untuk berlatih, memimpin diskusi untuk memahami teks, siswa melakukan diskusi dengan rekannya, dan siswa menggunakan strategi secara mandiri dalam membaca untuk mengelola pemahaman mereka. Selanjutnya, kesulitan dalam mengajarkan strategi meringkas yaitu siswa berpartisipasi secara pasif dan siswa menemukan beberapa kata yang tidak diketahui selama pembelajaran. Guru menyelesaikan permasalahan ini dengan mengelompokkan siswa, menebak kata-kata sulit, dan melakukan koreksi antar siswa. Singkatnya, guru sudah melakukan semua prosedur dari strategi meringkas dalam membaca teks analitis eksposisi.

Kata Kunci: pemahaman membaca, pengajaran strategi, strategi meringkas, teks eksposisi analitis.

Abstract

Reading comprehension is an aspect of learning that the goal is to erect meaning from text or developing reader’s comprehension. In spite of the importance of reading, students will face various obstacles on it. The completion to the problems of reading comprehension that is by knowing the reading deceptions such as summarizing strategy. Therefore, this research is designed as descriptive research aims to describe the instruction of summarizing strategy as a trick to facilitate students in comprehending analytical exposition text. The subject is an English teacher of eleventh grade. The researcher observed the teaching and learning process to describe the procedure of summarizing strategy and teacher challenges in applying of reading analytical exposition text. Moreover, she conducted an interview to explain the teacher obstacles after teaching and learning process by summarizing strategy. The observation showed that the teacher taught all stages by demonstrating the text and summarizing strategy, guiding and directing the students to practice, leading discussion to comprehend the text, students doing discussion with their peers, and students independently use the strategy on their own reading to manage their comprehension. Furthermore, the challenges in teaching summarizing strategy that the students participate in a passive way and the students found some unknown words during learning. The teacher settled those obstacles by grouping the students, guessing unknown words, and doing peer correction. In short, the teacher has completely done the procedure of summarizing strategy in reading of analytical exposition text.

Keywords: reading comprehension, strategy instruction, summarizing strategy, analytical exposition text.



Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.